Творчий проект: «Лялька мотанка -народна іграшка» (5 клас) Актуальність теми: Обрана тема цікава тому, що лялька – це одна з найдавніших нардних іграшок, яка, сьогодні стає дедалі популярнішим сувеніром і видом рукоділля. Здавна у кожній родині вона виконувала роль оберега. Вважали, що лялька є посередником між тими, хто живе зараз, та минулими і прийдешніми поколіннями.
|
2.2. Опис моделі виробу. Лялька вбрана у довгу додільну (до долу) сорочку, вишиту червоними і чорними нитками, орнамент рослинний. До сорочки одягається поясний одяг у вигляді найдавнішого вбрання – плахти. Плахта зшита з 2-х частин і має картатий (у клітинку) малюнок, що відображає прадавній землеробський культ родючості. Розріз плахти спереду завжди закривається тканою запаскою, або полотняним вишитим фартухом. Плахта і фартух підперезані поясом, який несе оберегову функцію. Може бути нагрудний одяг у вигляді безрукавки – керсетки, яка вишита спереду. Обов’язковим атрибутом дівочого вбрання є прикраси –намисто. Головний убір – вінок з квітів та стрічок є основною відмінністю дівочого вбрання від жіночого. |
3.Технологічний етап
3.1. Послідовність виготовлення ляльки -мотанки.
Українська лялька в основі голови має скручену по спіралі смужку тканини. Спіраль – це один з найдревніших символів вічності і безконечності буття, символ родючості й нового народження у всіх народів Землі. Інша риса мотанки – хрест на обличчі ляльки. Хрест в даному випадку є оберегом – символом Сонця, життя і нових починань, і символізує саму людину, гармонію її персонального фізичного світу (горизонталь) і духовного (вертикаль). Вузлова лялька мотається за рухом сонця – тоді вона принесе вдачу та щастя.
3.2.Виготовлення голови і тіла ляльки.
№ з/п |
Технічні умови виконання |
Технологічна операція |
Зображення операції |
1. |
Виготовлення голівки |
Моток тканини розміщується вертикально в квадратний шматок тканини, обмотується ниткою і зав’язується вузлом. |
|
2. |
Виготовлення хреста на голівці ляльки |
Різнокольоровими нитками намотується на обличчі ляльки хрест. |
|
3. |
Виготовлення тіла ляльки. |
Звисаючі кінці тканини обмотують ,щоб утворилося тіло ляльки, до якого на наступному етапі прив’язується одяг. |
|
4. |
Виготовлення одягу ляльки |
1 варіант. Різнокольоровими шматками тканини обгорнути основу, імітуючи верхній та поясний одяг. 2 варіант. Одягти ляльку в спеціально вишитий і пошитий одяг в традиціях українського національного костюма: сорочечку, плахту, безрукавку,хустку або вінок із стрічками. |
|
5. |
Оформлення голівки ляльки |
Накласти на головку волосся з ниток, заплести косу. Зробити віночок із стрічками або пошити головний убір-очіпок, чи зав’язати хустку |
|
|
З.3.Виготовлення одягу для ляльки .
3.3.1Вишивання сорочечки і фартушка.Пошиття сорочечки.
Інструменти, матеріали, обладнання для виготовлення одягу для ляльки.
1) Матеріали для сорочечки і фартушка: спеціальна тканина , нитки для вишивання двох кольорів,
нитки мають бути міцними, рівними, не линяти під час прання; товщина нитки повинна бути такою, щоб стібки повністю закривали тканину під час вишивання «косим хрестиком».
2) Інструменти й обладнання: спеціальна голка з великим вушком, ножиці, п’яльця, креслярські інструменти (лінійка, олівець),сантиметрова стрічка;схема для вишивання, праска, прасувальна дошка.
3) Техніки вишивання: «косий хрестик»;
2.Підготовка матеріалів до роботи:
1) декатирування тканини для вишивання (бавовняну тканину перед вишиванням замочити в гарячій воді, а потім у холодній на 5 хв для максимальної усадки);
2) перевірити нитки на стійкість фарбування.
3 Креслення виробу. Розміщення вишивки..
3.3.2 Виготовлення намиста.
В нашому краї традиційним було місцеве виготовлення бісерних прикрас, які різнилися технікою плетіння, формою, малюнком, колоритом і назвами: гердани, згардочки, цятки, басаман тощо. Можна виготовити намисто в староруському стилі, як на рисунку.
3.3.3 Виготовлення віночка .
Вінок в українців - це дівоча прикраса з живих або штучних квітів, колосків, кольорового пір'я тощо, є декоративним елементом дівочого національного костюма.
3.3.4.Виготовлення плахти.
Плахта – жіночий одяг типу спідниці, зроблений із двох зшитих до половини полотнищ (переважно вовняної картатої тканини), є дуже давнім видом поясного одягу. Покрій – 2 прямокутники зшиваються довгими боками до середини. Малюнок – клітинка, заповнена додатковими геометричного типу фігурами (ромбами, колами, багатокутниками).
Висновки. Під час виконання проекту ми ознайомились з народною лялькою і у нас виник інтерес і бажання навчитися мистецтву виготовлення ляльок. Ми ознайомилися з історією виникнення традиційних народних ляльок; вивчили класифікацію ганчіркових ляльок і ознайомились з матеріалами, що використовуються для їх виготовлення; навчилися виконувати основні технологічні прийоми, які застосовуються для виготовлення ляльок-мотанок; самостійно виготовили вивчені в програмі види ляльок; навчилися створювати, користуючись отриманими знаннями, авторські ляльки; засвоїли дбайливе і шанобливе ставлення до ляльки як до об'єкта національної історії та культури. Відтворюючи жіночі костюми у ляльках-мотанках, ми намагалися відобразити їх різноманітність та особливості відповідно до етно-культурних регіонів нашої області. Результатом нашого проекту стали авторські, унікальні, ексклюзивні ляльки -сувеніри, виготовлені в єдиному екземплярі.
Мастер-клас "Лялька-мотанка" (відео-урок)
Творчий проект:
«Писанка»
(6 клас)
Організаційно-підготовчий етап. Визначення завдань з виконання проекту Проект передбачає ознайомлення учнів з одним із найдавніших видів декоративно-ужиткового мистецтва – яскравою народною творчістю – писанкарством. Різноманітність художніх традицій у цьому виді народного мистецтва – надзвичайна, що дає унікальний матеріал для вивчення української національної орнаментики. Учні ознайомлюються з різними видами технік писанкарства (крашанка, крапанка, писанка з малюнками-символами). Ознайомлення із символами в писанкарстві дасть можливість учням виконати оригінальну проектну роботу, використовуючи різні або улюблену техніки
Проект складається з чотирьох частин:
В першій частині учні знайомляться з мистецтвом писанкарства з орнаментами та символами; розвивають просторове мислення, естетичний смак, творчу уяву; виховують бажання продовжувати і розвивати традиції українського народу.
У другій частині учні конструюють та створюють власні вироби, користуючись можливістю проявлення якнайширшої ініціативи.
Третя частина проекту - це технологічний етап. Учні виконують поетапну роботу виготовлення писанки, дотримується правил пожежної безпеки, безпечної праці, санітарно-гігієнічних вимог.
Четверта частина проекту виставкова. Учні готують свої вироби до демонстрації, готують до них пояснення та рекламу, оформляють виставкову експозицію та проводять виставку. Підготовка експозиції дозволяє учням виставити на демонстрацію раніше виготовлені вироби. Під час проведення виставки підводяться підсумки виконання проекту.
Навчальні цілі та очікувані результати навчання Розширити уявлення про історію, культуру, традиції українського народу; формувати уміння планувати і організовувати проектну діяльність відповідно до поставлених цілей; формувати навички мислення високого рівня; вивчити види і технології писанкарства; навчитись виготовляти писанку; розвивати інформаційну та соціально-культурну компетентності. В ході роботи над проектом у учнів будуть сформовані: Технологічна компетентність вміння планувати етапи своєї діяльності; вміння продумувати способи дій і знаходити нові способи вирішення проблеми; вміння розуміти інструкцію і алгоритм діяльності; вміння доводити почату справу до кінця; уміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки; вміння приймати рішення і застосовувати знання в тих чи інших життєвих ситуаціях; вміння використовувати способи перетворення: відтворення, аналогія, передбачення; вміння презентувати свій виріб; вміння організувати своє робоче місце. Інформаційна компетентність • вміння орієнтуватися в джерелах інформації; • вміння одержувати інформацію, використовуючи різні джерела; • вміння робити висновки з отриманої інформації; • вміння оцінювати необхідність тієї чи іншої інформації для своєї діяльності; • вміння ставити запитання. Соціально-комунікативна компетентність • вміння взаємодіяти в системах «дитина-дитина», «дитина-дорослий»; • вміння співвідносити свої цілі з інтересами інших людей; • вміння продуктивно взаємодіяти з членами групи, вирішуючи загальну задачу; • вміння з повагою ставитися до цінностей (етнічним, особистісним, професійним) інших людей; • вміння отримувати необхідну інформацію в спілкуванні; • вміння вислухати іншого і прийти до спільного рішення; • вміння вести діалог з дорослими й однолітками; • уміння відстоювати свою точку зору в спілкуванні; • вміння приймати допомогу; • вміння адекватно реагувати в конфліктних ситуаціях.
2. Історична довідка Маленька писанка стала уособленням душі, думок, творчого таланту, художнього бачення навколишнього світу українського народу. «Писанка – це світло сонця і світ душі, подих неба і дух землі, це геній нашого народу. З неї, як із невибутнього яйця-райця, безкінечно струмує творча сила митців з народу», - зазначив етнограф Вадим Мицик. Пташине яйце для людини завжди символізувало життя. Традиція дарувати писанки – існував на тренах сьогодення Європи з XVI століття. Виготовлення майстерно прикрашених писанок було і традицією, і старовинним ремеслом у слов’ян. Просту писанку дарував своїй подрузі звичайний ремісник чи селянин, майстерно зроблена ювелірна прикраса – великоднє яйце, виготовлене Карлом Феберже – дарувалася російським імператором своїй дружині. Ідея писанки поширювалася у різних кінцях земної кулі й у різні епохи її розвитку. Писанкарство як вид народного мистецтва набуло особливого розвитку в Україні, де кожен регіон має свої, властиві тільки йому зразки писанкового розпису. В усіх регіонах України зустрічаємо відтворену в мініатюрній писанці розмаїтість життя, специфічний сюжетний стиль і своєрідність. Палітра символів відображає регіональні особливості районів, досить віддалених один від одного. Українське сьогодення характерне зверненням людини до народних традицій в декоративно-ужитковому мистецтві. Причому, наряду з опануванням традиційних технологій виготовлення виробів, відзначається креативне ставлення до процесу творчості: з’являються нові композиційні рішення, використовуються, наряду з традиційними, сучасні матеріали та сучасні технології їх обробки.
II. Конструкторський етап Вибір конструкційних матеріалів.
Добір інструментів, обладнання, пристосувань Технологічний процес українського писанкарства передбачає врахування таких моментів: забезпечення учнів відповідними матеріалами та інструментами; обладнання робочого місця; унаочнення та алгоритмізація процесу.
Для виконання писанки необхідні такі інструменти матеріали: - анілінові барвники різних кольорів; - оцет для додавання у фарбу для яскравості кольору; - ємності для барвників; - сірники - віск (добре очищений від меду, світлого кольору); - клейонка; - видуте куряче яйце; - лотки для яєць; - свічник із парафіновою свічкою; - серветки та ганчірки; - простий олівець для виконання ескізів; - писачок - спеціально виготовлений інструмент для нанесення воску на поверхню яйця. Він складається з дерев'яної ручки, до якої прикріплено жестяну лієчку з невеличким отвором; - ложки, за допомогою яких ми занурюємо яйце у фарбу.
Обладнання: дошка, парти та стільці; два окремих столи для роботи з писанками (1 - для фарб, 2 - для лотків, свічника)
Художнє проектування (ескізний малюнок)
Беремо приготовлене видуте яйце, олівець, сідаємо за парту і переносимо олівцем малюнок на поверхню яйця. На яйці не обов'язково малювати весь орнамент, достатньо розділити яйце на основні лінії і розмістити розташування орнаментів. Нанесення малюнку на яйце. • Розділяємо яйце на основні лінії: • Вздовж форми яйця від одного просвердленого отвору до другого провести замкнену лінію. • Так само провести другу лінію, тільки з іншого боку, щоб поділити першу лінію навхрест у місцях отворів (на "меридіани"). • Наносимо лінію поділу писанки навпіл, поперек (на "паралель"). Наносимо орнамент
Всього коментарів: 0 | |